Дистанційна робота: що необхідно знати роботодавцям та працівникам
Чим дистанційна робота відрізняється від надомної?
З 27 лютого 2021 року в Україні запроваджено дві самостійні форми організації праці: дистанційну й надомну.
Дистанційні працівники працюють у будь-якому місці за власним вибором. Водночас мають бути на зв’язку з роботодавцем за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
Надомний працівник працює за місцем проживання або в інших визначених ним місцях поза приміщеннями роботодавця. Для такої роботи характерна закріплена робоча зона або технічні засоби, наприклад інструменти, приладдя для виробництва продукції, надання послуг або іншої роботи. Надомний працівник «прив’язаний» до вказаної в трудовому договорі адреси й може змінити її лише з дозволу роботодавця.
Режим роботи — ще одна відмінність. Надомний працівник зазвичай додержується загального режиму роботи підприємства. Тоді як на дистанційного правила внутрішнього трудового розпорядку не поширюються. Він/вона розподіляє робочий час на власний розсуд — може працювати хоч рано вранці, хоч пізно ввечері.
За обох форм віддаленої праці діють норми тривалості робочого часу:
нормальна тривалість — до 40 годин на тиждень;
скорочена (для певних категорій працівників) — до 24 або 36 годин на тиждень.
Дистанційному працівнику гарантується період вільного часу для відпочинку й харчування —період відключення. У цей час працівник може не відповідати на повідомлення чи телефонні дзвінки роботодавця.
Дистанційник самостійно відповідає за додержання безпечних і нешкідливих умов праці на робочому місці. Проте ви маєте проводити інструктаж (дистанційно або очно) щодо безпечного використання обладнання та засобів, рекомендованих або наданих вами.
Яка робота може виконуватися дистанційно?
Законодавство не визначає переліку робіт, які можуть виконуватися дистанційно. Роботодавець самостійно вирішує, чи може робота виконуватися поза межами підприємства.
Наприклад, якщо це продаж товарів у магазині або виробництво на заводі — працівники можуть працювати виключно на території підприємства.
Однак якщо це адміністративна робота, яку цілком припустимо виконати поза приміщень роботодавця, ви можете перевести працівника на дистанційку.
Окрім цього, за можливості й наявності ресурсів закон дозволяє переводити на дистанційну роботу:
вагітних жінок;
працівників, які мають дитину віком до трьох років або доглядають за дитиною до шести років (за медичними показаннями);
працівників, які мають двох або більше дітей віком до 15 років або дитину з інвалідністю;
батьків або опікунів дитини або особи з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи;
працівників, щодо яких на робочому місці були вчинені дії з ознаками дискримінації — тимчасово на два місяці.
Як оформити дистанційного працівника?
Новоприйняті працівники можуть працювати дистанційно після укладення трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі.
Якщо ви запроваджуєте тимчасовий дистанційний режим роботи для працівників, що вже працюють, наприклад на час епідемії/пандемії, закон дозволяє зробити це за допомогою наказу (розпорядження).
Також цей виняток поширюється на час:
самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством;
загрози збройної агресії;
надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру.
Ви маєте ознайомити працівника з наказом упродовж двох днів із дня ухвалення, але до запровадження дистанційної роботи.
Пам’ятайте! Перевести працівника на дистанційну роботу можна лише за його згодою. Переведення з вашої ініціативи вважатиметься зміною істотних умов роботи, про що працівників необхідно попереджати за два місяці.
Що треба вказувати в договорі про дистанційну роботу?
З 16 липня 2021 року діє типова форма трудового договору для дистанційної роботи: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0886–21#n16
У договорі має бути визначено:
найменування роботи, професії або посади працівника;
трудові функції;
терміни дії договору;
умови оплати праці;
тривалість робочого часу й відпочинку;
порядок і терміни забезпечення обладнанням, програмно-технічними та іншими засобами та/або розмір, порядок і терміни виплати працівникам компенсації за використання належних їм або орендованих ними засобів та інших відшкодувань витрат;
порядок і терміни подання звітів про виконану роботу;
способи комунікації між працівником і роботодавцем тощо.
Як оплачувати дистанційну роботу?
Якщо не домовилися з працівником про інше, дистанційна робота передбачає оплату праці в повному обсязі не рідше двох разів на місяць.
Хто облаштовує «домашній офіс» для дистанційної роботи?
Роботодавець має забезпечити дистанційного працівника обладнанням та засобами для виконання професійних обов’язків. Неодмінно безпечними й у належному стані. Також роботодавець організовує встановлення й обслуговування засобів та оплачує витрати. Працівник матеріально відповідає за їхню нестачу або пошкодження.
Якщо підлеглий використовує власні засоби для потреб підприємства, варто домовитися з ним про розмір і порядок відшкодування їхнього зношування (амортизацію), витрат на використання (електроенергія, інтернет, заміна витратних матеріалів).
Чи відрізняються права дистанційного працівника від тих, хто працює у приміщеннях роботодавця?
Ні, працівники на дистанційній роботі мають ті самі трудові права — з урахуванням специфіки дистанційної роботи, зазначеної в трудовому договорі. Як і решта найманих працівників, вони можуть іти в щорічну відпустку, відкривати лікарняний тощо.
Як оформити повернення дистанційних працівників до приміщень роботодавця?
Якщо запроваджено дистанційну роботу наказом на час карантину, після його завершення (або за потреби раніше) працівники можуть відновити звичайний режим роботи.
Для цього працівники мають написати заяву, а керівник — видати наказ (розпорядження) про припинення дистанційної роботи та відновлення звичайного режиму роботи, зазначивши:
причину зміни режиму роботи: закінчення карантину, скасування обмежувальних заходів, відновлення роботи транспорту тощо;
дату припинення дистанційної роботи;
дату виходу працівників на роботу;
перелік працівників із зазначенням їхніх посад;
порядок ознайомлення працівників із наказом та зміною режиму роботи.
Працівники, які вирішили й надалі працювати віддалено, мають написати про це заяву. На її підставі видається наказ (розпорядження) й ознайомлюється з ним працівників.
Матеріал підготовлено у рамках інформаційної кампанії «Україна працює».
Актуальна інформація на порталі Держпраці: https://pratsia.in.ua
Новини
-
Стартував проєкт «єРобота»: подати заявку на участь можна через «Дію»
04.07.2022
Стартував проєкт «єРобота»: подати заявку на участь можна через «Дію» З 1 липня стартувала програма «єРобота». Заявку на безповоротний грант для власної справи можна подати через Дію. Про це повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час засідання Уряду, повідомляє сайт Кабінету міністрів...
-
Про легальні трудові відносини в умовах воєнного стану: що змінилося?
01.07.2022
Про легальні трудові відносини в умовах воєнного стану: що змінилося? Як укласти трудовий договір? Роботодавці й працівники самі вирішують, чи укладати договір у письмовій формі. На період воєнного стану допускаються строкові договори з новими працівниками, зокрема для заміни тимчасово відсутніх працівників, які...
-
Стартувала інформаційна кампанія «Виходь на світло!»
01.07.2022
Стартувала інформаційна кампанія Держпраці «Виходь на світло» В умовах повномасштабної війни одним з головним чинників для перемоги є підтримка держави, яка всі свої можливості спрямовує на забезпечення Збройних Сил України. Сплата податків важлива як ніколи. Кожен, хто вважає себе українцем і громадянином...
-
Із небезпеками трудової експлуатації вже ознайомлено понад 20 тисяч переселенців
30.06.2022
Із небезпеками трудової експлуатації вже ознайомлено понад 20 тисяч переселенців 20 340 вимушених переселенців поінформували за час інформаційної кампанії щодо небезпек торгівлі людьми та примусової праці посадовці Управління Держпраці у Чернівецькій області. Інформаційна кампанія триває вже кілька місяців поспіль з часу...
-
Фахівці відділу нагляду в АПК та СКС охопили у червні консультаційною допомогою понад сотню суб’єктів господарювання
30.06.2022
Фахівці відділу нагляду в АПК та СКС охопили у червні консультаційною допомогою понад сотню суб’єктів господарювання Фахівці відділу нагляду в АПК та СКС Управління Держпраці продовжують здійснювати консультування суб’єктів господарювання Буковини з метою роз’яснення актуальних питань промислової безпеки та охорони праці,...
-
У спеку на підприємствах слід підкоригувати режим роботи
29.06.2022
У спеку на підприємствах слід підкоригувати режим роботи Управління Держпраці у Чернівецькій області застерігає роботодавців та працівників щодо організації раціонального режиму роботи на підприємствах, в установах та організаціях у період підвищеної температури повітря. При роботах на відкритих місцевостях і температурі зовнішнього повітря...
-
Низку заходів інформаційної кампанії для переселенців проведено на Заставнівщині
29.06.2022
Низку заходів інформаційної кампанії для переселенців проведено на Заставнівщині Інспектори Держпраці продовжують ознайомлювати переміщених осіб із небезпеками примусової праці. Низку інформаційних заходів для внутрішньо переміщених осіб проведено на Заставнівщині. Інспектор праці Степан Цуркан відвідав центри перебування переселенців в об’єднаних територіальних громадах району. Спілкуючись...
-
Уряд продовжує реалізацію програм, метою яких є працевлаштування якомога більшої кількості українців
29.06.2022
Уряд продовжує реалізацію програм, метою яких є працевлаштування якомога більшої кількості українців З початку року у Державному центрі зайнятості зареєстровано 350 тисяч безробітних. З них близько 75% (242 тисячі осіб) стали на облік після початку воєнних дій. Важливо, щоб українці, які втратили...
-
Працівник помер внаслідок побиття худобою
28.06.2022
Працівник помер внаслідок побиття худобою Відповідно до вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, в Управлінні Держпраці у Чернівецькій області створюється комісія зі спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, в якому постраждав працівник...